Kontordager og jubileum.

Fortsatt er ikke budsjettet behandlet for 2. gang i formannskapet, så mye tid går med til å forberede endelig behandling av årets viktigste sak. Med møtefri et par dager, blir det tid til å få godt innsyn i dokumentene.

Torsdag startet med gjennomgang av post, fakturaer og saker, før rådmannen tok seg tid til at vi sammen kunne se på aktuelle saker. Før lunsj besøkte jeg Selbu Næringsforum for å drøfte enkelte saker. Jeg forberedte også det jeg ønsket å si ved jubileet i Flora musikkorps på søndag. Det blir mange  «taler» i løpet av et år, og jeg avsetter alltid tid til å tenke igjennom og skrive ned det jeg ønsker å formidle ved slike anledninger.
Jeg fikk også besøk på kontoret i tillegg til noen forespørsler pr. telefon som jeg videreformidlet til sektorsjef. For meg som folkets ombud, er det viktig at de som henvender seg får svar. Det kan selvsagt i blant være negativt for den enkelte, men jeg holder fast ved at det er bedre å gi svar uansett enn å la være å gi tilbakemelding. De henvendelsene jeg fikk i dag, ble besvart umiddelbart siden jeg var heldig og traff de  personene i administrasjonen  som har ansvar for det jeg etterspurte.
Etter kontortid var jeg invitert av pårørendforeninga til hyggestund på sykehjemmet . Vi har heldigvis ei aktiv forening som bidrar med trivselstiltak for beboerne. De får også i blant gaver i forbindelse med begravelser, og kjøper inn diverse utstyr som de ser trengs. Tilstelninga på torsdag var veldig trivelig. I alt ca. 50 personer var til stede og fikk høre flott trekkspillmusikk. Fem musikere med tre trekkspill, bass og gitar underholdt i bortimot to timer. Noen av disse hadde pårørende på sykehjemmet, men de fleste stilte opp uten å ha noen direkte tilknytning. Flere musikere stiller i blant opp, og det var tydelig at beboerne satte pris på dette. Det var allsang og mange kjente gammeldansmelodier, og flere trampet takten og deltok også i allsangen. Det er ingen tvil om at slike tilstelninger virkelig krydrer en heller ensformig hverdag. Trivelig var det også at mange pårørende var til stede. Jeg avsluttet det hele med å lese et dikt av Asjørn Overvik og takke for ei fin stund.

Fredag var også kontordag, og jeg tok meg da tid til å besøke sykehjemmet. Det er for ei tid tilbake ansatt ny tjenesteleder for hjemmetjenesten og BRA-avdelingen, og jeg fikk hilse på han og snakke litt om utfordringene på sektoren. De skulle snart lyse ut flere stillinger som har vært vakante og også noen som blir ledige på grunn av at fast ansatte går av med pensjon. Jeg traff også andre ansatte ved hjemmetjenesten og BRA-avdelingen, og akkurat nå strevde de med å få dekt opp alle vaktene siden mange var sykmeldt. De som er på jobb, står på ekstra i slike perioder, og det er kjempeflott at vi har ansatte som føler så stort ansvar at de bidrar til at de som trenger hjelp, får det. Håper at vi får søkere til de ledige stillingene, slik at arbeidsdagen ikke blir for tøff for de som er i arbeid.
Resten av fredagen ble brukt til å få godt innsyn i budsjettdokumentene og andre saker. Først på desember skal det være representantskapsmøte i Innherred Renovasjon, og jeg leste også igjennom sakene til det møtet. Selbu har over lengre tid hatt lav transportkostnad, og vi har blitt forespeilet en betydelig oppgang når ny anbudsrunde skulle gjennomføres. Det ser ut til at vi totalt må øke avgiftene med 20 %. Med  relativt lave satser fra før, er vel ikke dette dramatisk, men det er en stor økning på et år.

Søndag var jeg invitert til Flora for å være med på 50-årsjubileet til Flora Musikkorps. Korpset ble startet som skolekorps i 1959, og de som underholdt med flott korpsmusikk i dag, var godt voksne musikanter. Det er flott at de fremdeles holder på, og det er uten tvil et bidrag til at samholdet i grenda er godt. I alt 60 – 70 personer var til stede for å feire korpset. I tillegg til mye fin musikk, ble en jubileumsberetning presentert og mange gamle instrumenter og bilder var utstilt. Noen gamle korpsmedlemmer tok også utfordringen på strak arm og deltok sammen med det opprinnelige korpset på en melodi. Det låt bra, så de hadde ikke glemt gamle kunster.

Neste uke blir det igjen mange møter, og det er flere saker som skal videreformidles når jeg møter administrasjon på mandag. Hovedutvalg for bygdautvikling skal  ha sitt ekstraordinære møte på budsjettet den dagen, og jeg blir nok også denne gangen litt involvert i deres arbeid.

Legg igjen en kommentar

