Budsjettbehandling.

Denne uken så ut til å bli en rolig arbeidsuke på kontoret, men dagene blir aldri slik en har planlagt. Det er nok nettopp en av grunnene til at jobben er så variert og spennende.

Mandag morgen kom varaordfører og posisjonens medlemmer i Hoveutvalg for Bygdautvikling på kontoret mitt for å drøfte saker som skulle behandles i hovedutvalget samme dag. Flere store saker sto på saklista, og budsjett for sektoren for 2010 var en av dem. Vi gjennomgikk også på nytt grunnlaget for beregning av avgifter på vann og kloakk, og jeg  informerte gruppa om at grunnlaget for 2010 blir endret. Etter at medlemmene gikk i møte, brukte jeg litt tid sammen med økonomisjefen for å få enda mer opplysninger om denne beregningen. Hovedutvalget valgte å utsette både avgiftssaken og budsjettbehandlinga, og rådmannen ble fram til mandagens møte i hovedutvalget  bedt om å  gjennomgå grunnlag og beregningene på nytt.
Etter lunsj brukte jeg tid på å gå igjennom post og saker, i tillegg til at jeg skrev en hilsen i forbindelse med neste års bobilarrangement på Årsøya. Hovedutvalget brukte hele dagen på sitt møte, og jeg ble  invitert inn for å være til stede når budsjettet skulle behandles. Dette ble som tidligere nevnt, utsatt, men medlemmene fikk legge fram spørsmål til rådmannen som han skulle svare på i ekstraordinært møte førstkommende mandag.
Både Hovedutvalg for Helse & Sosial og Hovedutvalg for Oppvekst behandlet budsjettet samme dag uten store endringer.
Mandag ettermiddag besøkte jeg noen av de som bor på Nestved. De hadde sendt et brev med ønske om å få en utvidelse av korridoren som blir brukt som et møtested. Jeg hadde ei trivelig stund sammen med dem og fikk servert både kaffe og kaker. En utvidelse av «møteplassen» ble imidlertid ikke lovt ut fra min side, selv om jeg ser at det er trangt, og at dette i forhold til beliggenhet er en ideell samlingsplass. De fikk fremføre sine tanker og ønsker, og jeg skal ta det med i vurderingene ved evt. ombygging eller omfattende vedlikehold.

Administrasjonsutvalget avholdt sitt budsjettmøte tirsdag. I tillegg til budsjettet sto forslag til nytt tilsettingsreglement på kartet. Vi hadde en grei debatt der flere innspill fra de tillitsvalgte ble tatt inn i reglementet. De hadde behandlet det i sine organisasjoner, og dermed skulle hele saken være godt forankret. Videre skal formannskap og kommunestyre ha denne saken til endelig vedtak.
Budsjettet ble også vedtatt slik det var fremlagt med en oppfordring om å sette i gang et arbeid med bemanningsplaner og kompetanseutviklingsplaner. Dette er det også bedt om tidligere, men grunnlaget for arbeidet er nå på plass siden det er foretatt en grundig kartlegging av alle stillinger i kommunen i forhold til vedtatte stillingshjemler og  vikariater.
Etter dette møtet ble det tid til å gjøre unna noe arbeid på kontoret, og se på møteplanen for 2010  sammen med sekretariatet. Jeg brukte også  tid til å rydde litt både på nettet og fysisk på kontoret. Saksbehandlingssystemt som vi bruker i kommunen, kan jeg fremdeles ikke godt nok, så jeg «maser» stadig vekk på de som bruker det til daglig når jeg skal ta i bruk funksjoner som jeg ikke har brukt tidligere.
Jeg er leder i styringsgruppa for prosjektet RV 705 med RV 30 «Fra fjord til fjell». Der holder vi nå på å ansette daglig leder og etablere et AS. På slutten av dagen så jeg på søknader som var kommet inn, og tok kontakt med de som skal bistå meg med ansettelsen. Håper at vi snart får selskapet etablert og at vi får på plass en person som kan være pådriver overfor bevilgende myndigheter og kommunene som planmyndighet.

Onsdag valgte jeg å ha hjemmekontor. Jeg mottok noen telefoner, gikk igjennom post, gjorde unna litt skrivearbeid og videreformidlet noen henvendelser. Etter mange lange dager med møter og dokumentlesing, var det umåtelig godt å ha en noe roligere dag på hjemmebane.

Resten av uka ser heller ikke ut til å bli så travel, men når jeg er på kontoret i rådhuset, er det alltid noe å ta tak i. Dessverre er det mange sykmeldinger blant ansatte, så de som  er på jobb, må prioritere strengt hvilke oppgaver som må gjøres. Håper at vi har full styrke om ikke  alt for lenge, og med nye ansatte på plass, har jeg et håp om at vi klarer å være bedre ajour enn vi hittil har vært.

Legg igjen en kommentar

