To personer siktet for drap i Selbu.

Etter ei rolig helg sammen med barn og barnebarn startet nok ei hektisk uke. Med så mange ulike saker på agendaen, får jeg ikke nok tid til å forberede meg, men noen timer på kontoret hjelper i alle fall. Når det i tillegg skjer noe så dramatisk som et drap i kommunen, blir dagene langt ifra slik en har planlagt.

Mandag startet med litt tid til kontorarbeid og kontakt med saksbehandlere om ting som må følges opp. Jeg overvar også en presentasjon av Romaniaprosjektet, som vi fra kommunens side er medansvarlig for sammen med Innovasjon Norge. Vår kontaktperson, Kari Krogstad, hadde invitert ansatte i kommunen til å få bedre innblikk i hva vårt engasjement innebærer. For kommunen er det ingen økonomisk uttelling. Dersom vi har kostnader med arbeidet, får vi det dekket av de midlene som Innovasjon Norge har bevilget. Etter å ha sett og hørt hva dette bidraget kan gjøre for en av de fattigste regionene i Romania, er jeg glad for at vi sa ja til å være med. Vi ser i alle fall at vi i Norge generelt har det umåtelig bra!
Jeg fikk også tid til å jobbe litt mer med en presentasjon som jeg skal ha på innflyttertreffet på  søndag.

Hver dag jeg kjører på jobb, passerer jeg Granby der det nå legges ned et stort arbeid i regi av prosjektet «Et penere Selbu». Her ryddes det skog mellom veien og sjøen, og det blir fantastisk flott. Med all skogrydding som har skjedd i sommer, fremstår bygda vår som den perlen den er med sjøen som et naturlig midtpunkt. Ennå gjenstår det mye rydding langs flere veier i kommunen, og prosjektet er på langt nær avsluttet. Nå prøver vi også å bruke trevirke som hogges ned til flis som kan tørkes og brukes til fyring. Jeg er stolt av det prosjektledelsen her har fått til!

Tirdag morgen startet med et møte i kontaktutvalget for skogbruket i Neadalen. Dette er et forum som samarbeider om planer for hvordan vi skal få mest mulig ut av de store skogressursene vi har i dalføret. Med den store betydninga nettopp denne næringa har for Selbu, synes jeg det er interessant å følge med på dette arbeidet. Skogansvarlig i Selbu og Tydal gjennomgikk status for avvirkning, planting og tynning og vi fikk også informasjon om hvor det er behov for å sette inn ekstra tiltak.
Jeg måtte imidlertid forlate møtet, da jeg fikk melding om at det var begått et drap i Selbu. Jeg fikk også informasjon om at  en mann og en kvinne var pågrepet og  siktet for drapet. Sammen med rådmannen ble jeg orientert av lensmann i Selbu om ytterligere fakta rundt denne hendelsen, og om prssekonferansen som skulle holdes. Denne så jeg på nettet, og media er selvsagt på tråden når noe slikt skjer. Vi gikk selvsagt heller ikke ut med opplysninger ut over det som ble opplyst til pressen fra politiet. Etter samtalen med lensmann konkluderte vi med at det så langt ikke var aktuelt å sette inn krisetiltak fra kommunens side.
Tirsdag ettermiddag deltok jeg på et arrangement i regi av Selbu Sparebank. Det var et næringsseminar som ble holdt på Selbusjøen Hotell & Gjestegård, og vi fikk en gjennomgang av litt av bankens historie, drifta i dag og planer for framtida. Ola Morten Eidem fra Kjeldstadkonsernet fortalte om de utfordringer hans bedrift har som en følge av finanskrisen. Heldigvis ser det nå lysere ut selv om de også nå må redusere arbeidstokken noe.

Onsdag startet med et møte med rådmannen der vi som vanlig gikk igjennom aktuelle saker. Sammen med sektorsjef for sektor oppvekst gjennomgikk vi deretter planer for «lokaldemokratiopplæring».  Jeg har lenge vært opptatt av at vi skal prøve å få flere interessert i politisk arbeid, og det håper jeg vi skal få til gjennom opplæring og bevisstgjøring av elever i ungdomsskolen. Sektorsjefen har fått ansvar for å lage et opplegg, og hun hadde fått med seg  ungdomsrådet og en ansatt ved skolen i dette arbeidet. De ønsker å arrangere en dag der elevene fra 8.klasse møter politikere og administrasjon, og de skal også få tilbud om å følge en sak fra saksbehandling starter og til endelig vedtak er fattet. Dette tror jeg blir et godt opplegg som forhåpentligvis vil vekke interessen blant flere ungdommer.
Etter lunsj dro jeg til Oslo på møte i bedriftsforsamlinga i KLP. Vi fikk der bl.a. en gjennomgang av resultatet pr. 30.september, og det ser heldigvis langt bedre ut enn på samme tid i fjor.
Etter hjemkomsten tok jeg for meg dagens aviser som selvsagt har store oppslag om gårsdagens tragiske hendelse i kommunen. Det er ikke tvil om at mange i lokalsamfunnet blir opprørt og preget av det som har skjedd. 
I morgen skal vi ha nok en åpen dag der publikum kan få treffe flere av oss politikere. Ikke så mange har benyttet seg av dette, men noen stikker innom, og vi som er der, får i alle fall tid til å snakke sammen. Det er ikke minst viktig med forestående behandling av budsjett og økonomiplan.

Legg igjen en kommentar

