Litt nødvendig tid på kontoret.

Før nok ei hektisk uke, var det godt å ha noen timer til forberedelser, postgjennomgang og til å ta imot besøk. Jeg synes det er vanskelig å måtte avvise henvendelser fra folk som ønsker å snakke med meg, men møter og reiser tar mye av tida mi.

Torsdag gikk turen til Trondheim for å delta i et møte i arbeidsutvalget for Blilyst . 2010 er siste året i prosjektperioden, og vi har nå kommet godt i gang med en evaluering som bygdeforskning utfører på oppdrag fra oss. De ga oss i møtet en foreløpig orientering om resultatene av arbeidet, og vi satte opp agenda for møtet i «Samarbeidslyst»  som skal finne sted på Granby gård den 13. november. Der skal vi også ta for oss evalueringa , få tilbakemelding fra styret og vedta bestilling for kommende år.
Torsdag kveld var jeg innom kontoret for å ta unna noe arbeid før jeg dro til Selbu kirke der brødrene Brøndbo hadde konsert. Det var nesten fullsatt kirke, og vi fikk høre mange fine stemningsfulle sanger. Kirka vår er et flott byggverk, og det er ingen tvil om at den også egner seg godt som konsertlokale.

Fredag var det litt mer tid til å få unna arbeid på kontoret og forberede meg til kveldens jubileumsarrangement i Selbustrand 4H. Det var heldigvis også tid til å ta imot representant for NAF Selbu og Tydal. Han ønsket å fortelle om betydninga av at veglyset ikke ble slukket om natta slik det gjøres i dag, og i tilknytning til det, informerte han om støtteordninger fra Enova i forhold til å skifte ut lyspærene med nye energisparende pærer. Dette var nyttig informasjon som jeg skal videreformidle med sikte på å søke om slikt tilskudd.
Jeg hadde også flere besøkende innom kontoret, og det er noe jeg setter stor pris på. Det blir alt for lite tid til å møte folk fra bygda, og er det noe de er opptatt av, ønsker jeg innspill.
Fredag kveld var jeg invitert til Breidablikk på 50-årsjubileum i Selbutrand 4H. Jeg har helt siden jeg sjøl startet som medlem i Mebond 4H da jeg var 12 år, hatt en nær tilknytning til organisasjonen gjennom mange år som medlem og også som klubbrådgiver. Noe som særpreger en 4H klubb, er at det er medlemmene sjøl som bekler alle styreverv. De får også opplæring for å kunne være leder, kasserer, sekretær og styremedlem. Vi kjenner alle til at det er vanskelig å få noen til å ta på seg tillitsverv , og jeg har sjøl sett at flere som har bakgrunn nettopp fra 4H- arbeidet, også tar på seg ansvar i andre organisasjoner. Også de praktiske prosjektene som medlemmene skal utføre hvert år, er lærerike. I Selbustrand 4H, var det i alt 4 medlemmer som hadde fullført oppgavene sine i 9 år,  i tillegg til at de har vært aktive i klubbarbeidet. Dermed kan de nå snart motta organisasjonens høyeste utmerkelse, 4H-plaketten. De får også et vitnemål som kan være nyttig å ha med seg når  de skal søke jobb i voksen alder. Deltakelse og sterkt engasjement i en organisasjon er et bevis på at en er villig til å ta utfordringer også i arbeidslivet. På Breidablikk ble det servert middag, og både dagens medlemmer, gamle medlemmer og klubbrådgivere hadde øvd inn flotte underholdningsinnslag. Det var et trivelig arrangement som selvsagt var regisert og  ble ledet av medlemmene.

Kommende uke blir på nytt ei uke med lite tid på kontoret, men begge de to konferansene jeg skal delta i, er nyttige for det arbeidet jeg skal utføre som ordfører. Det er alltid vanskelig å velge hva en bør være med på siden det nesten hver dag kommer mange invitasjoner, men noen samlinger er selvsagt viktigere enn andre.

Legg igjen en kommentar

