Rovdyrmøte og innsamlingsaksjon.

Torsdag den 15.oktober var representanter for 7 andre Sør-Trønderkommuner invitert til Selbu på rovdyrmøte sammen med fylkesmannen. Jeg hadde på grunn av ferie hatt liten tid til å forberede møtet sammen med administrasjonen, men vi brukte noen minutter før møtestart klokken 10.  Noe post ble også gjennomgått før jeg kunne ønske velkommen til mange fremmøtte. Fylkesmannen stilte med representanter fra landbruk og miljø, to medlemmer fra Selbu sau & geit var til stede, og alle inviterte kommuner hadde en eller flere deltakere.
Første post på programmet var forbeholdt Selbu sau & geit. De hadde fått i oppdrag å fortelle om sine opplevelser siste beitesesong, noe de klarte på en utmerket saklig og grei måte.  Fra fylkesmannens miljøavdeling gjennomgikk de også siste beitesesong i tillegg til at de  beskrev sine roller som utøvere av nasjonal politikk. Alle kommunene fikk anledning til å beskrive egen situasjon, og det ble også gitt tid til en kort diskusjon før fylkesmann Gjønnes og jeg oppsummerte dagen. Jeg håper nå at vi med bakgrunn i dette møtet, kan få mulighet til å møte nye stortingspolitikere i energi- og miljøkomiteen for å legge fram våre synspunkter. Den nye samarbeidsplattformen til regjeringa, Soria Moria 2, har i alle fall satt rovdyrproblematikken på kartet, så vi kan ha et berettiget håp om å få diskutert forvaltning og bestandsregistrering. Hele arbeidsdagen gikk med før vi avsluttet møtet, men det var vel anvendt tid.
Torsdagskvelden var jeg til stede i Selbu kirke der det var dansebandgudstjeneste. NRK var til stede og tok opptak slik at hele gudstjenesten skal sende i radio den 22.november. Kirken var fullsatt, og det var fantastisk fin og stemningsfull sang og musikk fremført av  dansebandet Holmsve og Selbu Korensemble. Både i Midt-Nytt og på TV2 ble det sendt korte utdrag fra gudstjenesten, så dette var også med på å sette Selbu på kartet. Stor takk til de som hadde ideen og ansvaret for dette tiltaket.

Fredag var jeg på kontoret et par timer for å få lest litt post som jeg ennå ikke har fått tatt unna etter siste ferieuke. Jeg hadde noe jeg måtte delta i privat på slutten av dagen, så fremdeles er det postrestanser som må gjennomgåes kommende uke.

I dag ,søndag, deltok jeg som bøssebærer for årets TV-aksjon. Håper denne gikk etter planen i alle kretsene i Selbu, og at vi har klart å samle inn penger til nok et godt formål. Etter min ferietur i Uganda ser jeg i alle fall at det er behov for hjelp, og med den levestandarden de fleste av oss i Norge har, kan vi bidra med noen kroner til slike aksjoner. Alle på min rute som var hjemme, var positive og ga sitt bidrag. Det blir spennende å få endelige tall i morgen slik at vi kan se om vi når fjorårets kronebeløp.

Legg igjen en kommentar

