Noen rolige dager.

Rådmannen, hans ledergruppe og tjenestelederne i kommunen har hatt samling på Røros torsdag og fredag. Dette gjør sitt til at det blir få møter internt på rådhuset, og når det i tillegg er elgjakt, blir det rolige arbeidsdager for meg som ikke skal delta på noen av delene.

På tordag hadde jeg derfor hjemmekontor. Det var noen telefoner i løpet av dagen i tillegg til at jeg selvsagt åpnet mailboksen min, men jeg fikk også tid til å gjøre unna noen private ærender.

Fredag startet med et møte i styringsgruppa for prosjektet RV 705 – fra fjord til fjell. Det ble holdt på rådhuset i Selbu, og alle ordførerne i de fire berørte kommunene stilte på møtet. I tillegg møtte representanter for Sør- og Nord-Trøndelag fylkeskommuner og Statens Vegvesen i begge fylkene. Vi fikk en gjennomgang av prioriteringene i handlingsprogrammet til Nord- Trøndelag. Sør-Trøndelag har ikke behandlet sitt handlingsprogram ennå. Det skal først behandles i fylkestinget i desember, men siden prosjektet ikke er  prioritert i Nord-Trøndelag før etter 2013, skjer nok det samme i Sør-Trøndelag. De som har jobbet med lignende saker mener uansett ikke at vi får alt klart for oppstart før den tid, men vi skal nå  i alle fall utlyse en stilling som daglig leder. Det er helt nødvendig for å få ønsket framdrift.
Jeg benyttet også anledningen til å snakke med personer fra Statens Vegvesen i lunsjen etter møtet, og fikk da tilbakemelding på at vi får bevilgninger fra aksjon skoleveg til en eller to busslommer i Vikvarvet. Det er tiltak som trafikksikkerhetsutvalget i kommunen har prioritert. Vi får midler til Brauta, og muligens også til Labbi.  Selv om vi gjerne skulle ha fått mer av det vi har satt på «ønskelista», er alle slike tiltak viktig for å bedre trafikksikkerheten. Fra egen kommune må vi sørge for å ha oppdaterte planer og hvert år sende inn våre prioriteringer til bevilgende myndigheter. Bare på den måten har vi mulighet til å nå frem.
Resten av fredagen ble brukt på kontoret til forberedelser før varaordfører skal ta over i en uke. Nea Radio kom også innom for å intervjue meg om turen til Uganda sammen med Trønderenergi. Siden jeg er styremedlem i selskapet, tar jeg  en ferieuke fra vervet som ordfører for å delta på åpning av kraftverket i Bugoye. Under oppholdet skal vi bl.a. besøke et barnehjem som Trønderenergi har vedtatt å gi en årlig støtte til. 
Jeg ser fram til turen som jeg er sikker på blir interessant og avslappende. Selv om dagene stort sett er fyllt opp med aktiviteter, blir det en avkobling fra det jeg holder på med til daglig. Jeg er også trygg på at varaordfører Kolbjørn  stiller opp her hjemme og gjør en god jobb med de sakene som dukker opp når jeg er borte.
Han kan treffes på mobil 913 80 145 eller på epost: kolbjorn.uthus@selbu.kommune.no.

Legg igjen en kommentar

