Kontordager og frihelg.

De siste dagene denne uken har det ikke vært så mange planlagte møter, men det er mange ting som må følges opp og forberedes, så tiden går som regel alt for fort.

Torsdag brukte jeg tid på å gå igjennom resten av sakene til kommunestyremøtet og forberede meg til besøk av fylkeskommunens samferdselskomite neste uke. Jeg har redigert en powerpoint – presentasjon som delvis  er brukt tidligere, men med så mye nytt som skjer i Selbu til enhver tid, må det også supleres med nye bilder. Komiteen skal være i  Selbu neste onsdag og torsdag. Jeg er på møte i Oslo på onsdag, og har fått tid på torsdag til å presentere utfordringer vi har på samferdselssektoren. Når de endelig har tatt turen hit, vil jeg også bruke noe av min tid til å fortelle litt om hva som skjer i bygda vår. Det er mye å være stolt av, og det benytter jeg enhver anledning til å formidle.
På formiddagen hadde jeg et møte på min gamle arbeidsplass, Selbu Økonomi & Regnskap AS. Det er trivelig å ta en tur og hilse på arbeidskamerater, og siden jeg er medeier i selskapet, er jeg ekstra interessert i hvordan det går med drifta. I blant savner jeg arbeidsmiljøet på Neaporten, men det er også uten tvil trivelig å få lov til å være ordfører i Selbu.
Torsdag kveld var det gruppemøte for kommunestyregruppa til Ap/SV. Det er en kjempefin og engasjert gjeng, som jeg setter stor pris på å ha til politikerkolleger. Mange saker ble diskutert, men  vi endte ikke opp med så mange avvikende  forslag i forhold til det som formannskapet har vedtatt. Flere representanter varslet at de vil ta ordet i debatten på onsdag, og selvsagt kan enda flere komme på talelista når møtet først er i gang. 

Fredag var også avsatt til kontordag.  Heldigvis var også rådmannen  på kontoret, for  jeg hadde flere saker som skulle videreformidles fra representantene i gruppa mi. En av våre viktigste oppgaver er ombudsrollen, og mange enkeltsaker vi får henvendelser om, blir overlatt til administrasjonen slik at enten vi eller de kan gi tilbakemeldinger.  Også sakene som står på kartet til kommende møte, ble gjennomgått  for å få avklart  flere ting som ble etterspurt på gruppemøtet. Jeg fikk også oversendt spørsmål fra «opposisjonen» angående tomtevalg for Mebond barnehage . Denne saken skal behandles på kommunestyremøtet, og flere av de samme problemstillingene var allerede lagt fram etter vårt gruppemøte. Rådmannen lovte å legge fram et notat før møtet på onsdag. Jeg setter pris på å få slike henvendelser på forhånd. Det gjør at det vi føler vi mangler som grunnlag for å fatte vedtak, blir besvart og  sakene blir dermed ikke  unødvendig utsatt.
Til onsdagens møte har jeg også mottatt en interpellasjon  som gjelder gjennomført omorganisering ved helse- og sosialetaten. Resten av dagen ble bl.a. brukt til å svare på denne i samarbeid med administrasjonen. Som ordfører er jeg helt avhengig av opplysninger fra de som har arbeidet med saken til daglig. Det er ikke mulig å ha full oversikt over alle ting som skjer i en så stor organisasjon.

Lørdag skulle være fridag, men mitt engasjement gjør at det også blir diskutert politikk  i møte med folk utenom ordinær arbeidstid. Det er til enhver  tid  greit å få innspill fra de som ønsker å bidra med noe, så jeg setter pris på alle som tar kontakt med  meg . Jeg tok også en tur innom kontoret før jeg gikk en lang tur i det fine været. 

I dag  har jeg igjen vært i Selbuhallen for å se på «Selbudrekin». Det var Stabek som gjestet Selbu, og etter en uhyre spennende kamp, vant «drekin» med et mål. Gratulerer, dette var topp underholdning i en fullsatt hall!

Ei uke går fort, og i morgen starter ei ny  arbeidsuke med møter i Trønderenergi både mandag og tirsdag. Jeg har nettopp startet som ny styremedlem , og ser fram til å bli bedre kjent med  bedriften gjennom strategiseminaret på mandag.

Legg igjen en kommentar

