Varaordfører tar over kontoret.

Ja, nå er det like før jeg går ut i ferie. I de tre ukene jeg er borte, fungerer varaordfører Kolbjørn Uthus som ordfører. Det blir godt med fri i noen uker, selv om jeg trives i jobben og stort sett har fine arbeidsdager.

Siste helg var jeg på Høylandet og så finalen på revyfestivalen. KLP hadde invitert  representanter fra trøndelagskommunene til et informasjonsmøte med påfølgende finaleforestilling.  Arrangementet var vel verdt et besøk. Det er godt å slappe av med  god underholdning og god mat.

På mandag ble jeg invitert av Selbu Pensjonistforening til Radiomuseet. De hadde utflukt dit, og vi fikk severt rømmegrøt og spekemat. Pensjonistforeninga i Selbu gjør en fenomenal jobb på mange områder, og det er alltid trivelig å være sammen med dem. I tillegg til at jeg sa noen ord og takket dem for stor frivillig innsats, leste jeg et par dikt. I boka som Asbjørn Overvik ga ut, er det mange fine dikt som jeg liker å bruke ved slike anledninger, og denne gangen valgte jeg et om Selbu.

Resten av dagene denne uken har gått med til å etterspørre saker, planlegge grilldag for pensjonistene i august, ta imot besøk og rydde litt på kontoret. Jeg besøkte også sykehjemmet for å snakke litt med noen av de ungommene som har en «annerledes sommerjobb». Ved behandling av budsjett for 2009 avsatte vi midler for  å kunne tilby sommerarbeid til ungdom mellom 16 og 18 år . Noen fikk arbeid for sektor bygdautvikling, og noen er engasjert av sektor for helse og sosial omsorg. De som er i helsesektoren, skal selvsagt ikke erstatte andre ansatte, men være et suplement for å gi et bedre tilbud til brukerne av helse- og sosialtjenestene. De jeg snakket med, ga uttrykk for at de trivdes, og hver dag ser jeg ungdommer som har med seg sykehjemsbeboere på tur i sentrum. Dette er et flott tiltak som jeg er stolt over at vi har fått i gang ikke minst takket være de som administrerer det hele og tar ansvar for de ungdommene som vil jobbe. Vi kan i alle fall bekrefte at vi har mange dyktige og arbeidsvillige ungdommer. Håper at de trives, og at de kanskje etter endt utdanning vil komme tilbake og jobbe i kommunen. Det er ingen tvil om at det innenfor helse- og omsorgssektoren  vil bli stort behov for arbeidskraft.

I går ble jeg kontaktet av en representant for ungdomsrådet. De skal arrangere en rusfri konsert til høsten, og de har allerede sikret seg Stage Dolls som hovedattraksjon. I tillegg skal de sjøl og flere andre band delta i konserten. De var avhengige av en økonomigaranti fra kommunen, og det vil vi bidra med  når de nå sender inn en søknad. Dette er et flott tiltak som nok en gang viser at vi har kreative og dyktige ungdommer i Selbu.
Jeg ble også informert om at fellingstillatelsen på bjørn er forlenget, og jeg har i den senere tid hatt samtaler med leder i Selbu sau og geit,  jaktansvarlig og ansatte ved kommunens landbrukskontor. Jeg opplever situasjonen for sauenæringa som kritisk. En saueeier har allerede bestemt seg for å legge ned drifta, og dette er sterkt beklagelig. Uansett så har jeg forståelse for den fortvilelsen de opplever med kadaverfunn, sauer som er hardt skadd, morløse lam og sauer som stryker med av jurbetennelse på grunn av at lamma er drept av bjørn. Dersom vi ikke får et mer effektivt uttak av skadedyr og også en større enighet om hvor mange rovdyr som befinner seg i et område, er jeg redd for at flere gir opp. Det viser seg gang på gang at rovdyrbestanden i et område er langt større enn det  forvaltninga oppgir. De som er lokalkjent, får gjennom analyser bekreftet det de har hevdet om antall rovdyr i et område. Dette gjør at tilliten blir mer og mer tynnslitt, og med to beitesesonger etter hverandre med store tap uten at skadedyr blir tatt ut, er det stor fare for at vi får mindre produksjon av norsk saukjøtt og også enda mer gjengroing av kulturlandskapet. Uttalelsen som ble vedtatt i formannskapet er  nå sendt   til departement, DN, fylkesmann og flere  politiske partier, og jeg vil følge opp denne saken i samtaler med ulike aktører i forvaltninga. Dersom vi får et system for bestandsregistrering som både beitebrukere og forvaltning kan enes om, i tillegg til et effektivt uttak av skadedyr, er det håp om at noen  fremdeles vil videreføre saueholdet. Etter ferien vil jeg ta initiativ til at vi gjennom USS (Utmarkskommunenes sammenslutning) kan prøve å få igang et prosjekt på effektivt uttak av skadedyr. Vi er i alle fall fra kommunens side innstilt på å bidra til å finne løsninger som er til å leve med også for saueeierne.

Også på ettersommeren er det mange arrangementer i Selbu. I dag har jeg skrevet en hilsen til Gammel-elva  BlueGrassfestival. Dette er et kreativt tiltak som jeg håper mange setter av tid til å delta i. Når første verdensmester i rundballerulling skal kåres, er det verdt å være med som deltaker eller i det minste som tilskuer.

På skrivebordsblokka mi har jeg allerede lagt planer for hva jeg ønsker å følge opp etter ferien. Et tiltak som er høyt prioritert, er å få en endelig avklaring på tomtevalg for Mebond barnehage, vi må snarest mulig  få ferdigstilt reguleringsplan for Stigamelene slik at utbedring her kan igansettes dersom det stilles midler til disposisjon, planlegging av nye omsorgsboliger må videreføres og endelig vedtak av kommunedelplan for Mebond – Tømra må følges opp med mer detaljert planlegging.
Jeg ser fram til ferien, men også til å starte på jobb etter ferien med å være med å  utvikle denne bygda, som jeg er stolt av og glad i, til det beste for de som bor her, de som ønsker å flytte hit og også for de som besøker oss. Med ønske om fortsatt god sommer til alle!

Varaordfører Kolbjørn Uthus vil i min ferie  kunne treffes på mobil 913 80 145 eller epost kolbjorn.uthus@selbu.kommune.no .

Legg igjen en kommentar

