Ferietid og møtefri.

Når juli starter blir det roligere dager i politikken. Mange går ut i ferie, og det blir derfor ikke planlagt møter i juli. Med hektiske dager før feriemåneden er det godt å kunne rydde litt  på kontoret og tenke over det som er gjort, og det som må gjøres når folk er på plass igjen.

Fredag den 3. juli brukte jeg til å gå igjennom saker og  bl.a. skrive brev til kommunal- og regionaldepartementet. I siste kommunestyremøte før ferien fattet vi følgende vedtak :
«Kommunestyret vil komme med en henstilling til Regjeringen om å bidra med ekstra lærlingetilskudd slik at de som ønsker å ta en fagutdanning, kan få lærlingeplass selv om bedriftene med dagens tilskuddsordninger ikke har råd til å skaffe lærlingeplasser. Dette er også viktig med tanke på at vi helt sikkert vil trenge faglærte etter at dagens finanskrise er over.»
Før jeg sendte dette , tok jeg en telefon til fylkeskommunen som har ansvar for lærlingeopplæringa. Der fikk jeg opplyst at det allerede er bevilget ekstra lærlingetilskudd  som en del av en tiltakspakke. Selv om det ikke er så store beløp, er det positivt for bedrifter som skal ta inn lærlinger. Jeg valgte likevel å sende over vedtaket, siden dette etter vår mening er et av de viktigste tiltakene å følge opp. Har vi ikke fagarbeidere, blir virkningen av finanskrisen enda verre enn den ellers ville ha blitt.  

I Selbyggen ble det under ordet fritt etterlyst svar på hvorfor gatelyset står på i den lyseste tida av året.  Før jeg kunne svare på dette, måtte jeg få noen fakta fra driftsavdelinga. Med bakgrunn i de fakta jeg fikk, sendte jeg over et svar som vil komme i avisen på fredag.  Hovedgrunnen til at lyset også står på når det synes å være unødvendig, er erfaringer med at det blir skader av kondens i armaturen når lyset er slukket over lengre tid. Vedlikeholdet av disse skadene har vist seg å være større enn strømkostnadene i perioden.

Tirsdag formiddag var Orkdal Sanitetsforening på tur hit til Selbu. Deres første stopp var Bjørkhov. Jeg møtte dem der og presenterte kommunen med noen bilder. De dro videre til museet, radiomuseet og hotellet, og på resten av turen var leder i Selbu Sanitetsforening  Brita Reinås sammen med dem. Det er trivelig med besøk, og jeg setter pris på å kunne møte gjester og få vise fram noe av det vi har i Selbu.

Onsdag var jeg innbudt til jubileum i Selbu Husflid AS.  Denne bedriften er en videreføring av Selbu Husflidssentral som ble etablert den 8.juli i 1934. 60 – 70 gjester var samlet til middag, kaffe, taler og underholdning på Gimle. Strikkende kvinner og menn var invitert som gjester, og de aller fleste hadde med seg «bindinga». Jeg hadde også for anledningen startet med et par selbuvotter, og det er i alle fall tilfredsstillende å få bekreftet at jeg ikke har glemt kunsten.  Fra kommunen overrakte jeg en blomster til dagens eier av bedriften, Mikal Langseth jr. Dersom Mikal Langseth sen. ikke hadde vist interesse og kjøpt Selbu Husflidssentral, hadde ikke Selbu Husflid  eksistert i dag.  De som driver med handstrikk og de som strikker større plagg på maskiner ved fabrikken, bidrar alle som gode markedsførere av bygda. Uansett hvor en drar er Selbu kjent nettopp på grunn av selbustrikkinga, og hadde ikke Husfliden bestått, hadde vi manglet den organiserte distribusjonskanalen. Mikal jr. sa i sin velkomsttale at Husfliden er bygdas bedrift. Det føler vi vel alle , men noen må ta ansvar både i medgang og motgang, og det har heldigvis eierne av Selbuhus AS gjort. Anne Petrine Sandvik holdt dagens tale. Det var interessant å bli minnet på historien bak selbustrikkinga og opprettelsen av Husflidssentralen.  Selbu Toraderklubb underholdt med fin musikk mens strikkepinnene og praten gikk. Dette var ei trivelig markering av jubileet til en av bedriftene som betyr mye for Selbu.

I dag ble det bekreftet at det er flere bjørner som herjer i saueflokkene i Selbu og i nabokommunene. Følgende melding kom etter resultat av analyser:
«Hårprøver viser at det var tre bjørner som utførte skade på sau i kommunene Selbu (2 bjørn) og Klæbu (1 bjørn) i juni i år. Statens Naturoppsyn har samlet hårprøver av bjørn ved sauekadaver. Resultatene fra DNA undersøkelser viser at det har vært 3 forskjellige hannbjørner i området.» 
Det er heldigvis gitt forlenget fellingstillatelse, men jegerne har problemer siden de ikke har kommet over ferske spor.  Siden bjørnen her har tatt mange dyr, må det være mulig å bruke alle slags midler for å få tatt ut skadedyret. Selv om ikke nye sauer blir tatt innenfor de kommunene som har fått fellingstillatelse, så er dette  «lystmordere» som skytes. Dersom tillatelsen hadde blitt gitt tidligere, ville jegerne hatt langt større sjanse til å lykkes. Slik dette forvaltes i dag, risikerer vi at alle som driver med sau, gir opp.

I morgen går turen til Høylandet og revyfestival. KLP har invitert flere kommuner til et treff i forbindelse med festivalen, og siden jeg lenge har hatt lyst til å ta turen dit, meldte jeg meg på når tilbudet kom.  Med erfaring fra innslag som tidligere er sendt i media, har jeg forventninger om at vi skal få slippe latteren løs, og at vi får et trivelig opphold sammen med kolleger fra andre kommuner.

Legg igjen en kommentar

