Fine midtsommerdager

Endelig kom sommeren til Trøndelag. Fra onsdag denne uken har vi hatt fint sommervær, og i sjøen er det såpass bra temteraturer at til og med jeg tok noen få svømmetak under bading på torsdag.

Onsdag startet med et møte med regionkonservator Birgitta Odden som har ansvaret for museet i Selbu. Hun har laget fantastisk fine utstillinger i bygdamusseet vårt, men det i alle fall jeg er mest stolt av, er strikkeutstillinga. Bygdamuseet er åpnet i sommer, og både den og resten av museet er vel verdt et besøk. Etter lunsj hadde rådmannen invitert alle på huset og alle andre ansatte i sektor bygdautvikling til informasjonsmøte i kommunestyresalen. Siden jeg ikke  hadde spesielle ting på programmet, valgte jeg å delta der. Det var et nyttig møte ikke minst når det gjelder tilbakemeldinga fra medarbeiderundersøkelsen som er gjennomført. Over 70 % av ansatte har svart, og selv om vi kunne ha ønsket oss flere svar, gir resultatene oss relativt klare tilbakemeldinger på hvordan den enkelte ansatte trives i organisasjonen. Hver enkelt virksomhetsleder skal nå følge opp innenfor sitt område, og jeg håper dette vil bidra til at enda flere kan si at de trives og at de er stolte over å arbeide i Selbu kommune. Resultatene viser at vi stort sett ligger over landsgjennomsnittet på det meste, men det kan vi selvsagt ikke slå oss til ro med. Våre ansatte er de som gir tjenestene til bygdas befolkning, og det er derfor av uvurderlig betydning at de har gode arbeidsvilkår.

Onsdag kveld var det klart for tur til Hevillen i Dragsten sammen med varaordfører Knut Fagerbakke  fra Trondheim, ordfører Terje Bremnes Granmo fra Malvik og ordfører Jarle Martin Gundersen fra Klæbu. Trondheimsregionens friluftsråd var ansvarlig for opplegget, og minst 120 personer var møtt opp for å følge oss opp til toppen. Før vi begynte på de bratteste bakkene, hadde vi kafferast, og de aller fleste ble med helt opp. Her møtes grensene til Selbu, Klæbu, Malvik og Tronheim kommune, og dette er et av  de få steder i Norge der 4 kommuner grenser mot hverandre. Selv om den siste strekningen opp var bratt og gjørmete etter alt regnet, kom vi opp og fikk se utover deler av våre kommuner. Det var en fin tur, og jeg setter stor pris på at så mange møtte opp for å være sammen med oss denne kvelden.

Torsdag jobbet jeg med diverse saker på kontoret, og noe som engasjerer meg sterkt nettopp nå, er alle de sauene som er drept av bjørn  i Selbu. Heldigvis har vi nå fått fellingstillatelse, og jeg håper virkelig at de lykkes med å ta ut dette dyret. Torsdag kveld ble jeg informert av leder i Selbu sau- og geitavlslag om at i alt 22 dyr var drept eller skadet så mye at de må avlives. Mange lam er nå morløse, noe som betyr at de kan være  lett bytte for rovdyr, og selv om de overlever, vil de ikke bli så store som de ellers ville blitt. Det er helt grufullt å tenke på hvilke lidelser dyra må gjennomgå, og jeg håper etterhvert at de som forvalter rovdyra, kan innse alvoret . Jeg er klar over at vi har forpliktelser i forhold til rovdyrstammen, men det må være mulig å ha litt mer tiltro til lokale oppservasjoner. De som ferdes i utmarka og har sine dyr der, vet at det finnes langt flere rovdyr enn det forvaltninga oppgir som bestand. Er en ikke enige om grunnalget for uttak, er det i alle fall innlysende at en ikke blir enige om hvor mange dyr som kan tas ut. Når vi ikke fram til sentrale myndigheter med det vi vet er virkeligheten, er jeg stygt redd for at flere gir seg med sauehold, og det er dramatisk både med tanke på tilgangen på sauekjøtt og kulturlandskapet vårt.

Fredag klokken klokken 10 ble bodene på årets Selbumartna åpnet. I år er det første året at Selbu kommune stiller opp med stand. Vi informerer om ledige boligtomter, kvernsteinhistoria vår presenteres og sammen med oss er også turistkontoret med brosjyrer og informasjon til de som tar kontakt. Vår stand er bemannet med politikere, og jeg tok første vakta på fredag. Den offisielle åpninga av martnan sto den nye banksjefen i Selbu Sparebank, Jon Erik Elvsveen for. Selbu Sparebank er 150 år i år, og de stilte i den anledning opp som hovedsponsor for Selbumartnan. Jeg har ruslet rundt blant alle salgsbodene både i går og i dag, og det er mye fint som tilbys. Trivelig er det også å slå av en prat med gamle kjente. Mange setter av nettopp denne helga til et besøk i Selbu for å oppleve underholdninga fra scena sammen med salg og martnasstemninga forøvrig. I morgen avsluttes det hele med jazzmesse, enda mer underholdning fra paviljongen og avsluttende salg fra bodene. Også i morgen skal jeg bemanne kommunens stand, og jeg håper flere vil komme innom for å slå av en prat.

Møtehyppigheten har nå avtatt siden det er ferietid for mange. Håper at sommerværet kan vare ei tid, slik at vi alle kan lade batteriene til ny innsats etter ferien.

Legg igjen en kommentar

